Virtual Reality – przyszłość rozrywki i usług

Wykład Jakuba Bartoszka – „Virtual Reality - przyszłość rozrywki i usług” otworzył szereg spotkań w ramach „Wzorów Przyszłości” w MCK SOKÓŁ. Prowadzący – specjalista naukowy, badacz, analityk, wdrożeniowiec i właściciel start-up’ów – uważa, że tytuł wykładu oznacza tylko początek, bo VR to zdecydowanie przyszłość wszystkiego.

— Magdalena Olszewska

Czym są Virtual Reality, Augumented Reality i Mixed Reality? Jak te nowe technologie pokazuje popkultura? Gdzie wirtualna rzeczywistość została już wdrożona, w jaki sposób może być pomocna? Jak się okazuje, tematów wokół nowej technologii jest bardzo wiele. Podsumowaliśmy wybrane zagadnienia z wykładu.

Różnice pomiędzy technologiami opierają się na tym, że VR to całkowicie sztuczne, wykreowane otoczenie, dzięki któremu odczuwamy obraz, dźwięk, a nawet zapach czy dotyk. W przypadku AR, czyli rozszerzonej rzeczywistości widzimy świat rzeczywisty i wirtualny. MR łączy oba systemy dzięki interaktywnemu urządzeniu.

Jak to się zaczęło? To nowa technologia, która od niedawna ma satysfakcjonujące (choć jeszcze nie w pełni doskonałe) rozwiązania. Jednak historia trwa już ponad 60 lat, kiedy jeszcze TV było na początkowym etapie rozwoju. Pierwsze kino VR opierało się wtedy na potężnym układzie kamer. Dopiero w latach 80. pojawiły się inteligentne okulary i ich wynalazca oraz zaangażowany tester – Steve Mann, który przebywa w kolejnych, ulepszonych wersjach tego urządzenia już od ponad 30 lat. Zdejmuje okulary wyłącznie przed prysznicem, nawet na zdjęciu paszportowym jego twarz jest częściowo nimi zakryta. Budzi niepokój? Jak w takim razie reaguje na niego otoczenie, przechodnie? Kiedyś, podczas rodzinnej wycieczki we Francji został wyrzucony z miejscowego McDonald’s. W filmach z kategorii Science Fiction obraz użytkownika VR jest zawsze trochę demoniczny i nie kojarzy się pozytywnie. Tymczasem rozszerzona rzeczywistość jest bardziej fascynująca – staje się nowym narzędziem, które ma służyć ludzkości.

Fot. Piotr Droździk

Wg badań wokół VR oczekiwania odbiorców (w każdym wieku) skupiają się przede wszystkim na podróżach, grach i filmach. Odwiedzanie nowych, często niedostępnych miejsc – jak stanie na szczycie najwyższego budynku czy latanie statkiem kosmicznym – obok gier jest najbardziej pożądaną rozrywką z technologią wykorzystującą wirtualną rzeczywistość. Oprócz wirtualnych wycieczek po muzeum czy podróży na drugi koniec świata w okularach VR, można wyobrazić sobie wyjątkowe wydarzenia, których nie możemy przeżyć osobiście. Zakładając okulary i słuchawki przenosimy się np. na trybuny stadionu, obserwując rozgrywkę na żywo. Tę samą możliwość dostarczają coraz częściej organizatorzy koncertów.

Szukanie emocji i dodatkowych wrażeń wykorzystuje się również w biznesie. Sprzedaż nieruchomości czy wycieczki, przy wykorzystaniu technologii, jest dzięki nowym przeżyciom wizualnym dużo skuteczniejsza niż każda ulotka, reklama czy nawet animacja.

Okazuje się, że VR może nas też wyleczyć. Służy już do walki z fobiami, bezpiecznym zmierzeniem  się z przedmiotem lęku. W przypadku rehabilitacji urządzenie pokonuje ograniczenia ruchowe najpierw w świecie wirtualnym. To pomaga oswoić się z tematem, przyzwyczaić umysł i łatwiej przechodzić proces leczenia.

Fot. Piotr Droździk

Od produkcji mechanicznej, wspomaganej siłą pary i wody, następnie produkcję masową z zastosowaniem energii elektrycznej, aż do wykorzystanie komputerów – kolejna, czwarta rewolucja przemysłowa opiera się na inteligentnych rozwiązaniach w otoczeniu internetu rzeczy, ludzi, usług i danych. Różne przedmioty biorące udział w produkcji komunikują się ze sobą, a wszystko nadzoruje człowiek. Wykorzystanie okularów do wirtualnej rzeczywistości pozwala łatwiej zdiagnozować problem w przypadku jakiejkolwiek usterki. Urządzenie rozpoznaje obiekt i samo diagnozuje problem, wyświetlając rozwiązanie przed naszymi oczami.

O czym powinien myśleć projektant podczas tworzenia podobnych rozwiązań? Jakub Bartoszek wskazuje na koniec kilka zasad, opracowanych przez Metavision (http://www.metavision.com):

  • myśl przestrzennie (nie płasko)
  • narzędzia powinny mieć realny kształt – malujemy pędzlem, nie kursorem
  • wejdź do wnętrza – tworzysz przestrzeń wokół siebie
  • dotknij, aby zobaczyć – popchnij, żeby się przewróciło
  • nie przeszkadzać – znajdź odpowiednie, drugoplanowe miejsce dla notyfikacji
  • unikaj niespodzianek – zachowania powinny być naturalne, intuicyjne
  • wyświetlanie obrazu nie powinno być zbyt bliskie, najlepiej trzymać się bezpiecznej odległości – na wyciągnięcie ręki

Możliwość wykorzystania wirtualnej rzeczywistości widzimy wszędzie. Nowa technologia staje się pożądanym narzędziem w wielu dziedzinach, a analizy rynku wskazują na rosnącą popularność urządzeń do VR. Może już teraz warto zainteresować się tematem?

Na koniec każdy miał okazję sprawdzić jak działa VR; 
Fot. Piotr Droździk