12/12/2017

Innowacyjne technologie na wybiegu – odzież i materiały przyszłości

Obok otaczającej nas z każdej strony elektroniki, w tym wykorzystywanych w tekstyliach – druku 3D, wearables i tekstroniki – o czym można poczytać np. tu, powstają równolegle trendy ukierunkowane na świadomą i odpowiedzialną produkcję, wykorzystującą naturalne surowce. Transparentność, dbanie o naturę, w tym zmniejszanie ilości odpadów przez ich przetwarzanie, to kluczowe działania pozwalające na m.in. poprawę wizerunku firmy i kształtowanie zachowań proekologicznych wśród klientów. Podstawą marketingu każdej nowej firmy […]

04/12/2017

Drukowanie przestrzenne – wokół drukarek 3D

Wytwarzanie fizycznych przedmiotów z pliku komputerowego miało swój początek w latach 80. ubiegłego wieku. Na pomysł szybkiego prototypowania – przez utwardzanie polimeru wiązką lasera, warstwa po warstwie – wpadł najpierw Hideo Kodama. Jednak dopiero Chuck Hull w 1984 roku opracował pełną specyfikację jednej z najpopularniejszych dziś technologii drukowania przestrzennego, nazywanej Stereolitografią (SLA). Dwa lata później opatentował i założył istniejącą do dziś firmę 3D Systems, która już […]

23/11/2017

Naukowe dowody na istnienie sztuki

Mit ludzkiej kreacji i kreowanie bytu ma bogatą historię. W postępie technologicznym to sztuczna inteligencja wyznacza pewien horyzont, w tym horyzont artystyczny. Nasi przodkowie radzili sobie z tym tematem bez zaawansowanej technologii – przykładem jest m.in. ożywianie ludzi z gliny, tworzenia golemów czy homonculusów. Współczesne osiągnięcia naukowe tworzą z tego mitu coś więcej niż kulturowy topos czy problem filozoficzny. Futurystyczne wizje stają się rodzajem projektu, który ma […]

14/11/2017

Wearable devices – urządzenia, które nosimy na sobie

Dr Piotr Bigaj prowadzi zespół pracujący nad rozwojem aplikacji dla urządzeń mobilnych i typu wearables. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na autonomii robotów, wearable devices, wnioskowania statystycznego, uczenia maszynowego, wizji komputerowej i algorytmów ewolucyjnych. Podczas wykładu w ramach „Wzorów Przyszłości” opowiedział m.in. o ewolucji urządzeń, które nosimy na sobie, o tym jakie wady i zalety mają dziś te akcesoria i jakie rozwiązania ma przynieść niedługa przyszłość. Fot. Piotr […]

07/11/2017

Virtual Reality – przyszłość rozrywki i usług

Czym są Virtual Reality, Augumented Reality i Mixed Reality? Jak te nowe technologie pokazuje popkultura? Gdzie wirtualna rzeczywistość została już wdrożona, w jaki sposób może być pomocna? Jak się okazuje, tematów wokół nowej technologii jest bardzo wiele. Podsumowaliśmy wybrane zagadnienia z wykładu. Różnice pomiędzy technologiami opierają się na tym, że VR to całkowicie sztuczne, wykreowane otoczenie, dzięki któremu odczuwamy obraz, dźwięk, a nawet zapach […]

24/10/2017

Cyjan jest najbliżej przyszłości

Projekt miał być ponadczasowy i na temat. Oparty na wyobrażeniach wokół struktur przyszłości. Padały pytania: jak wygląda mechaniczny szerszeń? Jak to będzie, kiedy chipy zaczną na co dzień mieszać się z neuronami? Tak powstał koncept mieszania się świata wytworów człowieka i świata natury na jednym obrazku. Inspiracji szukano także w treści Manifestu futuryzmu z 1909 roku, czy też powieści science fiction z końca lat 60. – „Czy […]

12/10/2017

Norman Leto: artysta mulimedialny

Sama kreacja artysty – Norman Leto – to postać wymyślona na potrzeby projektu w 2006 roku. Wówczas jeszcze Łukasz Banach stworzył film o fikcyjnym młodym, nieżyjącym już artyście o takim właśnie imieniu. Wcielił się w jego rolę i pozostał w niej aż do dzisiaj. Właściwie wiele prac artysty funkcjonuje jako mierzenie się ze sobą przeszłości i przyszłości oraz tożsamości na tych granicach. Z jednej strony w jego pracach jest bardzo […]

10/10/2017

Program: Wzory Przyszłości

27.10.2017  piątek 18:00 – 20:00 Virtual Reality – przyszłość rozrywki i usług Prowadzenie: Jakub Bartoszek Innowacyjna technologia Virtual Reality opiera się na multimedialnym kreowaniu sztucznej rzeczywistości, komputerowej wersji przedmiotów, przestrzeni i zdarzeń. Dzięki rozwojowi telefonów komórkowych, VR zaczyna być dostępny dla indywidualnych użytkowników, a upowszechnianiu sprzyja coraz bardziej przystępna cena i większa ilość materiałów tworzonych w tej technice – gry czy filmy. […]

28/09/2017

„Photon” o zjawisku życia

Film „Photon” Normana Leto, artysty działającego na pograniczu sztuki i nauki, jest swoistym podsumowaniem ludzkiej wiedzy na temat życia i ewolucji. Wizualizuje to, co wiemy dziś na temat procesu tworzenia się materii. Nie jest to jednak film stricte przyrodniczy ani naukowy, w formule znanej widzom choćby z Animal Planet, ale oryginalna, ciekawa w odbiorze forma fabularyzowanego, dynamicznego przedstawienia teorii naukowych dotyczących funkcjonowania wszechświata. fot. materiały prasowe Pierwsza […]

26/09/2017

Być jak UX Designer

User Experience (UX) Designer zajmuje się projektowaniem doświadczeń. Brzmi abstrakcyjnie? Obecnie ten specjalista jest niezbędny w każdej nowoczesnej firmie zajmującej się tworzeniem produktów czy usług, a przede wszystkim wprowadzaniem ulepszonych rozwiązań elektronicznych. Podczas pracy UX Designer musi być estetą, brać pod uwagę cel biznesowy firmy, a także potrzeby przyszłych użytkowników. Wykorzystuje swoje umiejętności oraz wiedzę z zakresu projektowania graficznego i programowania, ale też musi […]