19/09/2017

Wearables – elektronika do noszenia

Inteligentne dodatki do ubrań to fenomen naszych czasów? Nic bardziej mylnego. Pierwszy znany nam smart ring powstał już w XVII wieku w Chinach. Pierścionek z liczydłem został wykonany ze srebra, a jego funkcjonalna tarcza zajmowała zaledwie 1,2 cm x 0,7 cm. W obrębie liczydła znajdowało się dziewięć prętów, z siedmioma paciorkami na każdym z nich. Milimetrowe koraliki miały różną wartość i znaczenie, co ułatwiało dokonywanie skomplikowanych rachunków. […]

12/09/2017

Tkanina o wysokim IQ

Plecionki z włókien, traw czy skór zwierząt towarzyszą nam od tysięcy lat. Od początku miały przede wszystkim chronić nasze ciało przed chłodem czy ukąszeniem, stając się nieodłącznym elementem tożsamości człowieka, naszą drugą skórą. Pierwsze tkaniny z lnu, przypominające dzisiejsze, cienkie i miękkie dzianiny powstały już w starożytnym Egipcie. Przełomem w rozwoju włókiennictwa okazał się okres rewolucji przemysłowej w Anglii, kiedy znane od tysiącleci ręczne wrzeciono i krosno zastąpiono […]

29/08/2017

Ubrani w technologię

Z drukarek 3D powstają od lat zupełnie zaskakujące obiekty. Od przemysłu, architektury czy medycyny do przedmiotów codziennego użytku, jedzenia, a nawet domów – technologia ta pozwala na stworzenie spersonalizowanego przedmiotu, którego wykonanie w innej technice mogłoby być nie tylko dużo droższe czy pracochłonne, ale często niemożliwe. Zabawa drukiem 3D zagościła już na dobre w modzie, gdzie fantazje projektantów mogły wreszcie znaleźć swój szczęśliwy finał. Początkowo prototypy były sztywne i nie […]

22/08/2017

Wirtualna rzeczywistość w sztuce

W tradycyjnym otoczeniu wnętrz uczelni otwarto na początku 2017 roku wystawę prezentującą prace stworzone za pomocą HTC Vive. Na ekspozycji znalazły się rzeźby studentki Jessy Jetpacks i absolwenta Adhama Faramawy będące wydrukami przestrzennymi 3D dzieł wyprodukowanych wcześniej w technice VR. Dla młodych artystów ważniejszy od efektów był sam proces produkcji. Znane nam dotychczas wykorzystanie technologii 3D nie pozwalało m.in. na fizyczne spacerowanie wokół tworzonego […]

16/08/2017

Inspirująca codzienność z Virtual Reality

Jednym z pionierów VR był Morton Heilig, który już w latach 60. stworzył kino przyszłości – Sensoramę. Dzięki maszynie można było nie tylko wyświetlać kolorowy, szeroki obraz 3D i odtwarzać dźwięki, ale też odczuwać drgania, podmuch wiatru, a nawet zapach. Pojęcie Virtual Reality stworzył w latach 80. ubiegłego wieku Jaron Lanier, a określano w ten sposób użycie technologii komputerowej do tworzenia efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym […]

08/08/2017

Wizja vs praktyka – zaprojektować wzór przyszłości

„Wzory przyszłości” to dwuetapowy, autorski eksperymentalny projekt edukacyjny stworzony dla Galerii Sztuki Współczesnej BWA SOKÓŁ w Nowym Sączu. Projekt rozpoczęły trzydniowe warsztaty z firmą Newag S.A. – producentem taboru kolejowego – zorganizowane dla studentów Wydziału Wzornictwa Uniwersytetu Pedagogicznego. Druga część będzie skierowana do szerokiego grona odbiorców poprzez szereg wykładów, warsztatów i prezentacji w październiku tego roku. Już pierwszego dnia uczestnicy mieli […]